کھوار زبان کی ہفت پلیٹ فارمی کلیدی تختیاں

کھوار زبان کی ہفت پلیٹ فارمی کلیدی تختیاں: تجزیاتی مطالعہ

کھوار زبان  چترال، مٹلتان کالام اور گلگت بلتستان کی وادی غذر کے علاقوں میں تقریباً 1,000,000 لوگ بولتے ہیں یہ   زبان  پاکستان کی 31سے زائد  خطرے سے دوچار زبانوں میں سے ایک ہے۔ اپنی منفرد ثقافتی و لسانی  اہمیت کے باوجود بھی  کھوار کو عوامی گفتگو اور تعلیم میں اردو اور  پشتو کے غلبے کی وجہ سے کافی چیلنجوں کا سامنا ہے  جس کی وجہ سے اسے شروع دن سے ہی  رسمی نصاب میں نظر انداز کیا جاتا رہا لیکن اب اس زبان  کو تعلیمی نصاب کا حصہ بنایا گیا ہے اور کھوار نصاب ترتیب دی جارہی ہے۔

برسوں سے کھوار کے پاس معیاری تحریری شکل کی کمی تھی، کھوار زبان کے مخصوص حروف کمپیوٹر میں موجود نہیں تھے اس لے کھوار کے لکھاری اپنی تخلیقات کو کاتبوں سے لکھواتے تھے، جب ان پیج اردو سافٹ ویر ریلیز ہوا تو  راقم الحروف  (رحمت عزیز چترالی) ایک کھوار دستاویز کھوار زبان کے مخصوص حروف کو ان پیج کھوار میں شامل کرنے کے لیے رابطہ کیا تو انہوں نے کہا  کہ کھوار زبان یونی کوڈ کو سپورٹ نہیں کرتی اس لیے اس زبان کے مخصوص حروف کو ہم ان پیج میں نہیں ڈال سکتے یہی صورت حال  جو کھوار زبان  کی ادبی روایت میں بہت بڑی رکاوٹ تھی۔ تاہم جب راقم الحروف  ( رحمت عزیز خان چترالی) نے کھوار اکیڈمی کے قیام کے بعد کراچی میں اس ادبی تنظیم  سے وابستہ زبان کے کارکنوں کی ایک ٹیم کے ساتھ مل کر 1996ء  میں کھوار زبان  کے لیے ایک آرتھوگرافک نظام وضع کرنے کے ساتھ کھوار کیبورڈ سافٹویر اور تین زبانی کھوار ڈکشنری(کھوار،اردو، انگریزی) پر کام کا آغاز کیا۔ کھوار زبان کا رسم الخظ عربی رسم الخط سے ماخوذ ہے جو پاکستان کی قومی زبان اردو کے مشابہ ہے لیکن اسے چند مخصوص اسے دیگر زبانوں سے منفرد کرتے ہیں، کھوار زبان کی ہفت پلیٹ کلیدی تختیوں کے سافٹو یر کا مقصد کھوار کے لیے ایک تحریری شکل فراہم کرنا ہے جو کہ یونی کوڈ کو مکمل سپورٹ کرتا ہو اور میری تیار کردہ ان کھوار کھوار سافٹویر سے اس زبان  کے بولنے والوں کو ان کی مادری زبان میں سات پیلٹ فارمز میں بات چیت کرنے کا مکمل اختیار حاصل ہوگا۔کھوار زبان کے مخصوص حروف اور ان سے بننے والے الفاظ مندرجہ ذیل ہیں۔

Rehmat Aziz Khan Chitrali Gold Medalist.jpg
کھوار زبان کی ہفت پلیٹ فارمی کلیدی تختیوں کے سافٹویر کا موجد، رحمت عزیز چترالی

ݯ ۔ ݯھیترار، ݮ ۔ ݮنݮیر، ݰ ۔ ݰوݰپکاڑی، ݱ ۔ ݱوغ، ځ ۔ ځوخ، څ ۔ څھوؤ، أ۔ کندآ، ڵ ۔ یہ کھوار زبان کا نیا ڵام ہے جسے راقم الحروف نے پہلی بار اپنے تیار کردہ کھوار کیبورڈ سافٹویر میں شامل کیا ہے یہ ڵام کھوار میں بولنے میں آتا ہے لیکن لکھنے میں نہیں آتا، یہ لام اور ڑے کی درمیانی آواز ہے جسے صرف  چترالی اور عربی لوگ ہی  درست تلفظ کے ساتھ ادا کرسکتے ہیں باقی لوگ اردو والا لام ہی بولتے ہیں یہ ڵام لفظ” اللہ” میں موجود ہے۔راقم الحروف نے  تین نئے کھوار حروف  متعارف کروائے ہیں جوکہ یہ ہیں، أ، ڵ اور ڨ، یہ نئے حروف میرے تیار کردہ کھوار کیبورڈ اور کھوار جیبورڈ دونوں  میں موجود ہیں۔

کھوار کیبورڈ کا شفٹ ورژن

کھوار میں اردو سے زائد حروف بھی ہیں جو کھوار زبان کی مخلتف آوازوں کی نمائندگی کرتی ہیں، سابق ریاست چترال کے دروش کے گورنر شہزادہ حسام الملک نے پہلی بار کھوار زبان  کے مخصوص حروف کو کھوار قاعدے کی کتاب میں شامل کیا جو کہ مندرجہ ذیل ہیں۔

ݮݯݱڅ

 اس کے بعد راقم الحروف نے  1996ء میں کھوار زبان میں مزید مخصوص  حروف اور آوازوں  کی نشاندہی کی جو کہ مندرجہ ذیل ہیں

/ɶ//ʐ//ɕ//ʂ//ʣ//ʦ//ɟ//ɫ//ɋ/
ٲݱݯݰځڅݮڵڨ
کندٲݱارݯھترارݰوݰپکاڑیځوخڅھوٶݮنݮیرکھوار ڵامڨڑوڨ
پتھروں کی عارضی دیوارزہرچترالایک چترالی ڈشکانٹایتیمزنجیریہ ڵام لفظ اللہ کی ادائیگی میں آتا ہےمرغی کی آواز

میں  نے کھوار زبان کے لیے جو  اضافی حروف متعارف کروائے ہیں یہ اردو  میں موجود نہیں ہیں ، میں نے کھوار کیبورڈ  اور کھوارجیبورڈ تخلیق کرکے ان مخصوص حروف کو اپنے بنائے ہوئے کھوار سافٹویر میں ڈال دیا ہے جوکہ یونی کوڈ کو مکمل طور پر سپورٹ کرتے ہیں۔

RAChitrali-Khowar1.jpg
آراے چترالی کھوار کیبورڈ کا بیس ورژن
RAChitrali-Khowar2.jpg
آراے چترالی کھوار کیبورڈ کا شفٹ ورژن
RAChitrali-Khowar3.jpg
آراے چترالی کھوار کیبورڈ کا کنٹرول آلٹر ورژن

شروع شروع میں مجھے کھوار زبان کو  ڈیجیٹلائز کرنے میں کافی  مشکلات اور  چیلنجز کا سامنا کرنا پڑا لیکن اب میں نے اس کا مستقل حل ڈھونڈ  لیا ہے۔ وادی چترال میں جہاں پرسنل کمپیوٹرز تک بے شمار صارفین کی  رسائی محدود ہے اور یہاں کے صارفین  اینڈرائیڈ اسمارٹ فونز انٹرنیٹ اور سوشل میڈیا تک رسائی کے بنیادی ذرائع کو استعمال میں لاتے ہیں۔ جب میں نے  پہلی بار کمپیوٹر کے لیے کھوار کیبورڈ بنایا تو کھوار صارفین نے موبائل فون کے لیے بھی کھوار سافٹویر بنانے کے لیے گزارش کی تو میں نے کھوار زبان کے لیے  ہفت پلیٹ فارمی کلیدی تختیوں کا سافٹویر بنایا جس سے کھوار زبان میں سات پلیٹ فارمز پر تحریر ممکن ہوگئی ہے۔میرے تخلیق کردہ کھوار کیبورڈ اور کھوار جیبورڈ سے اسمارٹ فونز پر کھوار ٹائپنگ  کی سہولت  ہوگئی ہے ۔

راقم الحروف  نے 1999 میں کھوار ویکیپیڈیا پر کھوار کے لیے  مضامین لکھنے  کے لیے کھوار کی بورڈ ڈیزائن کرکے اس چیلنج کا جواب دیا۔ اس کے بعد میں نے کھوار کی بورڈز کی ایک سیریز تیار کی جو سات پلیٹ فارمز میں کھوار زبان کو مکمل سپورٹ کرتی ہے: RAChitrali-Windows, RAChitrali-macOS, RAChitrali-Linux, RAChitrali-Android, RAChitrali-iPhone, RAChitrali-iPad, RAChitrali-RACleMo, اور web. اپنے تیار کردہ ان کھوار  کی بورڈز Rachitrali-Khowar Keyman Keyboard کو اب ویب سائٹ پر کھوار صارفین کے  استفادے کے لیے اپلوڈ کردیا ہے۔

کھوار زبان میں سات پلیٹ فارمز کو سپورٹ کرنے والا کھوار کیبورڈ سافٹویر  کی شاندار پزیرائی  کے بعد اپنے اس  لسانیاتی خدمت کو آگے بڑھاتے ہوئے  میں نے گوگل کے لیے کھوار جی بورڈ بنایا، جسے بعد میں گوگل نے KhowarGBoard کے نام سے جاری کیا۔ میرے اس کھوار جیبورڈ نے اینڈرائیڈ ڈیوائسز والے صارفین کو کھوار زبان میں بغیر کسی رکاوٹ کے ٹائپ کرنے کے قابل بنایا۔

Khowar GBoard.jpg
رحمت عزیز چترالی کا تخلیق کردہ کھوار جیبورڈ، جس میں کھوار کے نئے حروف ٲ، ڵ اور ڨ کو بھی شامل کیا گیا ہے،کھوار ”څ” کو ”ح” کے لانگ پریس میں رکھا گیا ہے، کھوار ”ځ” کو ”خ” کے لانگ پریس بٹن میں رکھا گیا ہے، نیا کھوار ”ٲ” الف کے لانگ پریس بٹن میں موجود ہے، کھوار ”ݯ” کو ”ج” کے لانگ پریس اور کھوار ”ݮ” کو ”ن” اور ”ب” کے درمیاں آخری لائین میں رکھا گیا ہے، کھوار ”ڨ” کو ”و” کے لانگ پریس بٹن اور کھوار ”ڵ” کو ”ع” کے لانگ پریس میں رکھا گیا ہے اور کھوار ”ݱ” کو ”ر” کے لانگ پریس بٹن میں رکھا گیا ہے۔

متعدد پلیٹ فارمز پر ان کھوار ٹیکسٹ ایڈیٹرز کی مفت دستیابی وادی چترال کے لوگوں کو اپنی مادری زبان میں بات چیت کرنے، سوشل میڈیا کو اپ ڈیٹ کرنے اور آن لائن سرگرمیوں میں مشغول ہونے کا اختیار دیتی ہے۔ کھوار جیسی خطرے سے دوچار زبانوں کو جدید انفارمیشن ٹیکنالوجی، جیسے Gboard کی بورڈ میں ضم کرنا  لسانی تنوع اور چترالی ورثے کے تحفظ کی جانب ایک اہم قدم اور میری طرف سے اپنی مادری زبان کے لیے ایک ادنی ٰ سی کوشش ہے۔ گر قبول افتد زہے عزو شرف۔

مختلف پلیٹ فارمز کے لیے کھوار ٹیکسٹ ایڈیٹرز تیار کرنے میں راقم الحروف  کی اولین کوششوں نے ڈیجیٹل دور میں کھوار زبان کو زندہ کرنے میں اہم کردار ادا کیا ہے۔ سمارٹ فونز اور کمپیوٹرز پر کھوار ٹائپنگ کو فعال کرنا ٹیکنالوجی اور زبان کے تحفظ کے درمیان ایک مضبوط تعلق کو فروغ دیتا ہے اور کھوار جیسی خطرے سے دوچار زبانوں کی وراثت اور تاریخ کو محفوظ بناتا ہے۔

Title Image by Valerio Errani from Pixabay

رحمت عزیز خان چترالی کا تعلق چترال خیبرپختونخوا سے ہے، اردو، کھوار اور انگریزی میں لکھتے ہیں۔ آپ کا اردو ناول ''کافرستان''، اردو سفرنامہ ''ہندوکش سے ہمالیہ تک''، افسانہ ''تلاش'' خودنوشت سوانح عمری ''چترال کہانی''، پھوپھوکان اقبال (بچوں کا اقبال) اور فکر اقبال (کھوار) شمالی پاکستان کے اردو منظر نامے میں بڑی اہمیت رکھتے ہیں، کھوار ویکیپیڈیا کے بانی اور منتظم ہیں، آپ پاکستانی اخبارارت، رسائل و جرائد میں حالات حاضرہ، ادب، ثقافت، اقبالیات، قانون، جرائم، انسانی حقوق، نقد و تبصرہ اور بچوں کے ادب پر پر تواتر سے لکھ رہے ہیں، آپ کی شاندار خدمات کے اعتراف میں آپ کو بے شمار ملکی و بین الاقوامی اعزازات، طلائی تمغوں اور اسناد سے نوازا جا چکا ہے۔کھوار زبان سمیت پاکستان کی چالیس سے زائد زبانوں کے لیے ہفت پلیٹ فارمی کلیدی تختیوں کا کیبورڈ سافٹویئر بنا کر عالمی ریکارڈ قائم کرکے پاکستان کا نام عالمی سطح پر روشن کرنے والے پہلے پاکستانی ہیں۔ آپ کی کھوار زبان میں شاعری کا اردو، انگریزی اور گوجری زبان میں تراجم کیے گئے ہیں ۔

تمام تحریریں لکھاریوں کی ذاتی آراء ہیں۔ ادارے کا ان سے متفق ہونا ضروری نہیں۔

streamyard

Next Post

چھانگلا ولی اور اژدھا

ہفتہ دسمبر 16 , 2023
ایک دفعہ کا ذکر ہے کہ حضرت رحمت اللہ شاہ بخاریؒ المعروف چھانگلا ولی موجِ دریا عالم وجد میں جا رہے تھے
چھانگلا ولی اور اژدھا

مزید دلچسپ تحریریں